ONDERWIJS

Minder extra geld voor openbare basisscholen: wat merken kinderen daarvan?

Felix Fact·25 juni 2026
Minder extra geld voor openbare basisscholen: wat merken kinderen daarvan?

AI-afbeelding: Het gaat om

De openbare basisscholen in Noordwijk en Noordwijkerhout moeten de komende jaren rekening houden met minder tijdelijk subsidiegeld. Dat blijkt uit het bestuursverslag over 2025 van OBO Duin- en Bollenstreek, de scholenkoepel waar onder meer De Regenboog, De Witte School, Daltonschool Klaverweide en Wereldwijs onder vallen.

Volgens de koepel was 2025 financieel gezien een overgangsjaar. Veel tijdelijke subsidies, zoals geld uit het Nationaal Programma Onderwijs en subsidies voor basisvaardigheden, lopen af. Daarmee verdwijnt geld dat de afgelopen jaren onder meer kon worden ingezet voor extra ondersteuning, personeel of onderwijsverbetering.

De vraag is vooral wat kinderen daarvan gaan merken. OBODB schrijft zelf dat de organisatie teruggaat naar het ‘oude normaal’ en dat er keuzes moeten worden gemaakt. Niet alleen op bestuursniveau, maar ook op de scholen zelf. Welke keuzes dat precies zijn, wordt in het verslag niet per school uitgewerkt.

Wel is duidelijk dat de financiële ruimte kleiner wordt. In 2025 kwam de koepel uit op een negatief resultaat van 215.000 euro. Dat tekort wordt grotendeels verklaard doordat eerder ontvangen NPO-middelen zijn ingezet. Ook schrijft OBODB dat het totaal aantal fte vanaf 2026 daalt. Dat komt doordat de subsidie voor verbetering van de basisvaardigheden deels in 2026 en deels in 2027 afloopt, er geen formatieve inzet meer is vanuit NPO-middelen en het leerlingenaantal daalt.

Voor ouders is vooral belangrijk of dit gevolgen heeft voor de klas. Minder tijdelijk geld kan betekenen dat extra handen, kleinere instructiegroepen of aanvullende ondersteuning bij taal en rekenen moeilijker overeind te houden zijn. Ook projecten rond basisvaardigheden, begeleiding van leerlingen of de overgang van basisschool naar middelbare school kunnen onder druk komen te staan als tijdelijke subsidies verdwijnen.

Dat hoeft niet te betekenen dat het onderwijs direct verslechtert. OBODB schrijft dat schooldirecteuren binnen de nieuwe situatie verantwoordelijkheid krijgen om op schoolniveau verantwoorde keuzes te maken. Zij kunnen daarbij expertise van de koepel inschakelen. Tegelijk laat het verslag zien dat de periode van extra geld voorbij is. De komende jaren moet de koepel dus scherper kiezen waar personeel, ondersteuning en begeleiding worden ingezet.

De financiële positie lijkt niet acuut problematisch, maar de ontwikkeling vraagt wel aandacht. De liquide middelen zijn in 2025 nog maar beperkt gedaald, maar volgens de meerjarenbegroting nemen die de komende jaren wel substantieel af. OBODB schrijft daarom dat kritisch moet worden gekeken naar mogelijkheden om de liquiditeit te waarborgen.

Voor Noordwijkse ouders is daarmee vooral één vraag relevant: welke ondersteuning blijft op de school van hun kind overeind, en welke extra’s verdwijnen nu het tijdelijke subsidiegeld opraakt?

Wil je dit elke dag om 17:00 in je inbox?

Het belangrijkste nieuws én alle 112-meldingen van die dag. Uitschrijven kan altijd.

We sturen je een bevestigingsmail. Meer weten.