NIEUWS & POLITIEK

Dierenambulance vraagt €1 per inwoner om sluiting te voorkomen

Felix Fact·22 juni 2026
Dierenambulance vraagt €1 per inwoner om sluiting te voorkomen

AI-afbeelding: Het gaat om

Ingezonden brief

De Dierenambulance en het Vogelasiel regio Leiden luiden de noodklok over hun financiën. De organisatie draait al jaren verlies en waarschuwt dat sluiting binnen drie tot vijf jaar dreigt als er niets verandert. Om dat te voorkomen vragen zij gemeenten, waaronder Noordwijk, om de bijdrage te verhogen naar minimaal 1 euro per inwoner.

Uit cijfers blijkt dat de stichting structureel meer uitgeeft dan er binnenkomt. In 2025 bedroegen de inkomsten 132.684 euro tegenover 279.092 euro aan uitgaven, een tekort van ruim 146.000 euro. Ook in de jaren daarvoor waren de resultaten negatief, met verliezen die opliepen tot bijna 191.500 euro in 2022.

Zelfs met donaties, giften en legaten blijft het beeld zorgelijk. Alleen in uitzonderlijke jaren wordt een klein positief resultaat gehaald, maar meestal blijft er een tekort over. Door deze situatie worden reserves aangesproken, waardoor de financiële buffer snel slinkt.

Zoals in de bijeenkomst van 8 juni aangegeven is de huidige bijdrage van € 0,25 volstrekt onvoldoende voor het bekostigen van de dierenambulance.
uit Ingezonden brief, 18 juni 2026

De organisatie verzorgt jaarlijks ongeveer 5.000 ritten en helpt zo’n 4.800 dieren, variërend van katten en honden tot vogels en wilde zoogdieren. Met ongeveer 100 vrijwilligers en twee betaalde coördinatoren wordt dag en nacht hulp geboden. In 2025 werd de centrale ruim 22.700 keer gebeld.

Volgens de stichting is de huidige gemeentelijke bijdrage van circa 0,25 tot 0,28 euro per inwoner ontoereikend. In Noordwijk komt dat neer op een bijdrage van ongeveer 12.919 euro, terwijl in een scenario van 1 euro per inwoner dit bedrag zou stijgen naar circa 47.848 euro. Andere gemeenten in de regio bewegen al richting 1 tot 1,50 euro per inwoner.

Met een hogere bijdrage wil de organisatie investeren in betere dienstverlening. Denk aan 24-uurs bereikbaarheid, een nachtdienst vanaf 1 januari 2027 en extra begeleiding en training voor vrijwilligers. Ook noodzakelijke investeringen, die nu worden uitgesteld, kunnen dan worden opgepakt.

De stichting pleit er bovendien voor om de financiering niet langer via subsidies te laten lopen, maar via vaste contracten. Dat moet zorgen voor meer zekerheid en duidelijke afspraken over de dienstverlening die gemeenten mogen verwachten.

De oproep aan de gemeente Noordwijk is vastgelegd in een ingezonden brief van het bestuur, zo blijkt uit berichtgeving van Stichting Dierenambulance & Vogelasiel Regio Leiden. De brief is ondertekend door voorzitter Peter de Jong op 18 juni 2026.

Betrokken bij dit stuk

Afzender:
DAVA Bestuur

Wil je dit elke dag om 17:00 in je inbox?

Het belangrijkste nieuws én alle 112-meldingen van die dag. Uitschrijven kan altijd.

We sturen je een bevestigingsmail. Meer weten.

Bronnen: Gemeente Noordwijk - Ingekomen stukken, Stichting Dierenambulance & Vogelasiel Regio Leiden en Gemeente Noordwijk - Ingekomen stukken

Aangevuld en bewerkt door redactie.